1408, Råttatouille och överraskning.

Helgen är avklarade, likaså uppsatsen. Det som återstår är nu redovisningen, som skall göras på onsdag.
Helgen va lungn, skön och filmig. Bio på fredag, 1408 av svenska Håfström. Inget att hänga i julgranen precis trots så bra kritik (mest från svenska recensenter som ger alla svenska filmer bra kritik). Efter filmen satt vi och nördade oss hos per, halo till 04.00. På lördagen var jag i stan men Mårten gås, köpte tre par sockor (mmmmmmeverest). Kvällen vart det film hemma, Råttatouille. Kalasbra film! trots att jag har (typ) fobi för råttor.
Ikväll (söndag) blir det bio, igen. Vet itne ritkigt vad det blir för film denna gång. En överraskning!
Varför det har blivit en så lugn helg beror på att jag är sjuk. Förkylningen har utvecklats till en seriös smärta i halsen, dock inget en alvedon fixar.

Skulle vilja lägga upp min uppsats på bloggen, men eftersom den är på nio sidor lång kan jag inte bara lägga upp den som ett vanligt inlägg. Tänkte att det kasnke går att lägga upp som fil. Någon som vet hur man gör?

Puss på stjärt!

Vilket monster!
image117

Kommentarer
Postat av: Hasse

Din himla balle-balla-balle-balingslöv! VI skulle ju gå på Råttatjox

2007-10-29 @ 00:29:46
URL: http://hansolof.blogg.se
Postat av: Nikola

Öhum, svenska recensenter är de som ger den bra kritik?? aftonbladet gav den dåligt betyg. gå in på rottentomatoes.com o sök på 1408, av 154 recenscioner så tyckte 77% att den va bra. o de e amerikanska, engelska tidningar,sidor osv som e recensenterna, och eftersom de totalsågade hans förra film, "Derailed", så har de ingen anledning att vara snälla mot honom, som de kanske ibland är med regissörer som har haft många bra filmer. check your facts before you say something. Spec eftersom din framtida karriär depend on it hehe =P

2007-11-04 @ 00:36:57
Postat av: Gamle G (him self)

Nikola, har du aldrig tänkt på att svenska filmer oftast får (oavsett hur bra/dåliga de är) bra kritik? Det är ganska allmänt känt att det är så, även i andra länder med smått stårhetsvansinne. Detta beror på framförallt två saker: Första är (som sagt) storhetsvansinne, där vi svenskar tycker att våra filmer är så bra, för att de är svenska helt enkelt. Vi refererar till dem och känner oss viktiga. Det andra är att svenska kritiker får uppmärksamhet om de hyllar en svensk film. Har de tur hamnar de t.o.m. på Dvd-fodralet (som jag gjorde med filmen Nabila).
När det gäller den här filmen, vet jag att vissa recensenter som ger alla svenska filmer bra kritik, även gjort det här. Däremot tycker (som du säger) även amerikanare och engelsmän att filmen var lite mer än OK, typ bra. Och det var den, men inget mästerverk.

2007-11-04 @ 12:13:50
Postat av: Nikola

Ähum, oftast får bra kritik? vart har du fått det ifrån?! haha du måste skämta, nämn några filmer som fått bra kritik, som är svensk gjorda. förutom just 1408 o ondskan, nämn fler. 154 resencenter, inte en enda av dem var svenskar. så vart har du fått allt det där ifrån om att de e bara svenskar som "hyllar" den. trots att både aftonbladet o city mf sågade 1408. Får uppmärksamhet om de hyllar en svensk film? vad baserar du det på? o de där med dvd fodralet, den enda anledningen till att de hamnar där är för att deras resencion ska hjälpa dvdn o sälja, inget annat. tror inte resencenter går runt o tänker, fan jag ger den här filmen bra kritik så kanske jag har tur o hamnar på ett dvd omslag! Mästerverk? sen när behöver en film vara ett mästerverk för att den ska va godkänd? Du sa att den inte va något att hänga i julgranen, det där e samma sak som att säga att den inte ens var bra. Typ att de gick o se på den, men skulle aldrig se om den.

2007-11-04 @ 16:47:11
Postat av: Gamle Gonz (him self)

Vadå? Ska jag nämna några svenska filmer som har fått bra kritik? Du menar att det inte finns några? Jag kommer på flera exempel faktiskt.
Dessutom tror jag att filmrecensenter definitivt tänker på vart deras ord hamnar, skulle vara naivt att påstå att de är helt opåverkade. Men det finns ingen anledning att argumentera för min åsikt eftersom du ändå kommer att ställa dig bestämt emot. Är himlen blå? Nej, säger du, inte alltid.
Grejen är att 1408 inte ens är en svensk film, den har bara en svensk filmregissör (som kör ett säkert kort med 1408, och gör en hollywoodvändlig film).
Den är (enligt mig) absolut inget att hänga i julgranen, där har jag bara bra filmer. Ångrar såklart inte att jag såg den (alltså är den sevärd) men jag skulle faktiskt inte rekommendera den, finns så mycket annat som är bättre. Men jag antar (som sagt) att du inte håller med.

2007-11-05 @ 21:34:20
URL: http://gonz.blogg.se
Postat av: Lui

måste ni alltid tjafsa?

2007-11-08 @ 10:48:09
Postat av: Nikola

aa nämn några förutom dom två jag nämnde som fått bra kritik av engelska och amerikanska medier, nämn några, för självklart kan svenska kritiker tycka om en svensk film som andra inte gillar. det jag menade var: nämn andra filmer förutom ondskan o 1408 som är "svenskgjorda" som fått bra kritik av amerikanska el brittiska medier. säkert kort? bra där, hur många "säkra kort" har gått käpprätt åt helvete? jag har inte tillräckligt med plats på den här sidan för att skriva den siffran. Finns inget som är ett säkert kort, iaf inte vad det gäller för o få bra kritik av majoriteten. Det enda som finns som säkert kort är att få in pengar på filmen, vilket uppföljare till bra filmer är experter på. Det är ett säkert kort, men för att få bra kritik från majoriteten, glöm det, det är tom svårt att få bra kritik för en uppföljare nu för tiden, pga allas höga förväntningar osv. Ja duh, hålla me dig? det kan jag om vissa saker, men just den här diskussionen, nej. Sen att vi kanske har missförstått varandra, och att vi kanske uttrycker oss fel, ja det är mycket möjligt

2007-11-12 @ 22:33:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0